Nos, 2010-ben azért történt jónéhány fontosabb esemény. Számomra például az egyik, hogy áthelyeztem a hifi-met a szobámból a nappaliba. Viccet félretéve: ebben a posztban filmekről lesz szó, mégpedig olyan filmekről, amik tavaly osztatlan sikert arattak a mozikban. Azt hiszem, a filmeket mindenki szereti – könnyedén segédkeznek abban, hogy egy kicsit kizökkenjünk a megszokott monotonitásból, szürke valóságból. Én úgy vélem, hogy a filmeket is lehet több féleképpen nézni: van például az, amikor dög fáradtan hazaesel a melóból/suliból, és befekszel az RTL, vagy a TV2 elé valami szar amcsi vígjátékot bámulni, de csak addig, amíg megeszed közben a vacsit. Van olyan is, hogy a barátnőddel nézel meg egy filmet – lehetőleg egy kevésbé nyálas, de azért romantikus darabot. Aztán van olyan is, hogy moziban nézel végig egy alkotást, avagy – és én ezt szoktam előnyben részesíteni – otthon, laptopon (esetleg mini-dvd-n). fülhallgatóval. Mert így teljes az a bizonyos élmény.

Egyáltalán nem vagyok nagy moziba-járó típus, tavaly is csak egyetlen egyszer voltam. Nekem a csili-vili 3D technika sem okoz álmatlan éjszakákat, nem emiatt fogok elmenni egy filmre (ha megyek egyáltalán). Nekem a film maga számít, a történet, a képi világ, a szereplők…és nem az, hogy mikor robban az arcomban ezernyi üvegszilánk, vagy egy balta, iszonyat jól megcsinált 3D-ben. Összegyűjtöttem egy top10-es listában, hogy nekem mely filmek jöttek be a legjobban a tavalyi évben, és arra szeretnélek kérni titeket, hogy ha van kedvetek, akkor majd komment formájában írjátok meg ti is, hogy mi a véleményetek: Nektek melyik alkotások tetszettek a leginkább 2010-ben, és miért?

10. A fehér szalag (Das weisse Band):

Ez egy fekete-fehér film, mégpedig német-osztrák-francia-olasz filmdráma, amely az 1910-es években játszódik, egy észak-németországi, protestáns faluban - nem hiszem, hogy sokan ismernétek, avagy láttátok volna. Elég megrázó film. Azért tettem fel a listámra, mert nagyon erős színészi játék található benne, kb. minden egyes szereplő részéről. Eredeti nyelven a legjobb, bár a szinkront sem szúrták el. Előzetes >ITT<.

9. Fűrész 7 - avagy: Fűrész 3D (Saw 7/Saw 3D):

Ezt meg csak azért szerepeltetem itt, mert már kifejezetten örülök annak, hogy végre (remélhetőleg) ezzel befejezik a Fűrész-filmeket. Nyílván rengeteg pénzt hozott nekik, hogy a ma is zseniális első rész után futószalagon gyártsák a gyengébbnél-gyengébb folytatásokat, de ez már egy idő után baromi unalmas volt. Az, hogy Hoffman nyomozó (Kirakós társa ugye) állandóan kavarta a szart, még elment – számomra legalábbis. De a folytonos, és változatos gyilkolást már rohadtul untam. Sajnos a 7. részben ebből van a legtöbb, a nyomozás meg háttérbe szorul. Elbaszták. Ja, és a film végi csavart az olyanok, akik minden egyes részt kívülről tudnak (mint én) már kb. az 5. rész óta várták. Ez is mellément tehát – de legalább vége a szériának. Előzetes >ITT<.

8. Akvárium (Fish Tank):

Ez egy angol film, méghozzá amolyan lakótelepi dráma. Egy essexi középiskolás tinilány története arról, hogy a vásott kölykök mögött mindig rettenetes szülők és felnőttek állnak. Szép film, megvan a maga hangulata. Előzetes >ITT<.

7. A szellemíró (The Ghost Writer): 

Rendesen elbaszták a magyar címet, mert szerintem ilyen szó a magyarban nincs is. Na, mindegy. Borzasztóan tudom unni a politika-témájú filmeket, de ez egy olyan thriller, ami végig képes lekötni az embert. Azért az is durva, hogy Polanski hetven fölött is képes ilyen alkotást összedobni – amikor pedig Pierce Brosnan arról beszél, hogy melyik államba nem teheti be a lábát, nem lehet nem észrevenni a rendező kikacsintását a saját magánéletére. Előzetes >ITT<.

6. Eltemetve (Buried):

Lemerném fogadni, hogy ezt a filmet is alig ismeri valaki. Pedig iszonyat jó. Ryan Reynolds egy koporsóban telefonál másfél órán keresztül. Ebben mi az izgalmas? Aki látta a Kill Bill vol.2 hasonló témájú jelenetét, vagy a Helyszínelők (C.S.I.) Tarantino által rendezett dupla epizódját, az pontosan tudja. Elképesztően jól megragadták a klausztrofóbiás érzést a készítők. Nincsen kiút, csak a váltságdíj megszerzésére tett erőfeszítések vannak: 5 millió dollár (eleinte). Különben ott rohad el, hat láb mélyen eltemetve egy koporsóban. Akik elásták, otthagyták neki a következőket: többek közt egy pislákoló zseblámpát, egy merülő mobilt, egy öngyújtót, egy laposüveget és egy bicskát. Van 90 percre elegendő oxigénje, hogy kitalálja, hogyan jusson ki onnan, és hogy kik ásták el. Az, hogy milyen lehet élve eltemetve lenni, ez a film pontosan vázolja előtted. Odabaszós. De nagyon. Előzetes >ITT<.

5. A bombák földjén (The Hurt Locker):

Tavaly a legjobb filmért járó Oscar-t (is) kapta meg ez a film, és ha megnézed, akkor rájöhetsz Te is, hogy nem véletlenül. A meleg, és száraz Irakban a tűzszerész élete bizony egyáltalán nem könnyű – ez már a film legelső perceiben is megmutatkozik. Ez nem egy eltúlzott amcsi baromság a háborúról, mint pl. a Királyság. Nem egy egyszemélyes hőst bemutató akciófilm, mint pl. a Zöld Zóna, ugyanakkor nem is annyira sokkoló, mint a Cenzúrázatlanul. Ez egy földhözragadt film – katonadráma. Csak azt sajnálom, hogy szegény Ralph Fiennes-t öt perc után kilövik - sebaj, legalább megkapjuk abban a jelenetben az utóbbi idők legjobb mesterlövészes jelenetét, ami bemutatja, hogy milyen nehéz is ez az egész "mesterség", és teszi mindezt úgy, hogy az olyan alkotások, mint az Orvlövész, vagy az Ellenség a kapuknál simán elbújhatnak mellette. Kemény, tökös film – észre sem venni rajta, hogy egy nő ült a rendezői székben. Előzetes >ITT<.

4. Ha/ver (Kick-Ass):

Szerintem láttátok sokan. Olyan poénok vannak benne, hogy az valami eszméletlen – a rendező felelős amúgy a Torta című erős Blöff-koppintásért is. Hamar túltettem magam azon, hogy megint sikerült egy teljesen idióta magyar címet választani a filmnek, pedig a Kick-Ass sokkal jobban hangzik – meghagyhatták volna. Ütős az egész film, nincs benne semmi nyálas, csöpögős giccs – szegény főhőst már az első megmérettetésen rendesen hasba szúrják (mellékesen elcsapja egy kocsi is). Végig pörgős az egész, és erre csak rátesz egy lapáttal a kiváló soundtrack is. Majdnem az Alkonyat: Napfogyatkozás-t tettem a helyére, a szintén baszott jó filmzenéje miatt, de végül csak győzött a Kick-Ass. Hát naná. Előzetes >ITT<.

3. Eredet (Inception):

Látszik, hogy éveken keresztül dolgoztak a forgatókönyvön. Álom az álomban (és még azon belül is egy álomban), kesze-kusza történet, eredeti helyeken felvett jelenetek, remek képi világ (a párizsi jelenet az utcákon például maradandó élmény, csakúgy mint a hotelben történő verekedés nulla gravitáció mellett), és remekül játszó DiCaprio – komolyan mondom, ez a csávó egyre jobb. Sosem láttam a Titanic-ot, sem az Aviator-t (meg a korábbi filmjeit sem), de nekem egyre szimpatikusabb a pali. Van néhány üresjárat a filmben (amíg alá nem merülnek az álomba), de összességében ez egy kiváló, szerethető alkotás. Előzetes >ITT<.

2. Harry Potter és a Halál ereklyéi: 1. rész (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1):

Lehet dobálni rám a köveket, de én még ma is pontosan annyira rajongok a Potter könyvekért, és a belőlük készült filmekért, mint gyerekkoromban. Aki megnézi a Halál ereklyéi-t, az könnyen láthatja, hogy ez a Potter már nem az a Potter, aki néhány éve még ügyetlenül próbálta elkapni a cikeszt a Nimbus 2001-el – és ez most nem azért van, mert a moziban, a vásznon jól látszik, hogy borostát növesztett. Nem, ehhez kellett egy remek rendező (David Yates), aki 100%-ban vissza tudta adni a könyvek szellemét. Ez a Potter-film már ízig-vérig thriller, méghozzá a jobbik fajtából (furcsálltam is a moziban a sok kisgyerek jelenlétét). Egyes jelenetek a náci Németországot idézik, az egykori gyerekszereplőket elnézve pedig bátran kijelenthetjük: felnőttek. Nem semmi lett – talán az eddigi legjobb Harry Potter film, amit valaha láttam. Előzetes >ITT<.

1. Viharsziget (Shutter Island):

Na, igen, nekem ez lett a number one tavaly. Részben azért, mert ebben is DiCaprio brillírozik, részben pedig azért mert hihetetlenül jól össze van rakva az egész történet (itt hatalmasat üt a film végi csavar, ami a Fűrész 7-nek nem jött össze). Két amerikai rendőrbíró, Teddy Daniels és Chuck Aule története ez, akiket egy Massachusetts partjaitól távol fekvő, sivár szigetre rendelnek nyomozni. A szigeten egy erőd-szerű elmegyógyintézet áll beteg bűnözők számára, és innen szökik meg rejtélyes körülmények között egy gyilkosságért elítélt nő. Ez az alap-sztori – természetes már ez is elég izgalmasan hangzik, de jóval több van a felszín alatt, mint az elsőre látszik. Teddy szenved az emlékei miatt (részt vett a dachaui koncentrációs tábor felszabadításában), és mikor kiderül, hogy a szigeten van az a férfi, aki felelős a felesége haláláért, teljesen új fordulatot vesz a nyomozás. Rohadt jól megcsinált film – minden tisztelet kijár érte Scorsese-nek. A hangulat nagyon ott van a toppon. Amondó vagyok, hogy korai volt a Tégláért odaadni neki az Oscar-t, sokkal jobban megérdemelte volna a Viharszigetért. Előzetes >ITT<.

Hát, ennyi lett volna az én top10-es listám a tavalyi évben bemutatott filmekről. Most rajtatok a sor, hogy leírjátok, megosszátok, nektek mely alkotások nyerték el a tetszéseteket 2010-ben, és hogy miért: